««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

هزینه انتخاباتی برخی نمایندگان

هزینه انتخاباتی برخی نمایندگان  

 

هر چه به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، تکاپو در اردوگاه‌های انتخاباتی کاندیداها نیز افزایش می‌یابد. از سویی جریان‌های سیاسی بدنبال یارگیری از کاندیداهای مطرح انتخاباتی در شهرها و استان‌های مختلف هستند و از سوی دیگر خود کاندیداها و نمایندگان فعلی مجلس هم با فعال‌سازی ستادهای انتخاباتی خود تمام تلاش و اهتمام شان را برای پیروزی در انتخابات آتی به‌کار بسته‌اند.
به گزارش جهان، "سیاست‌نامه" نوشت: اما در این میان پرسش مهم این است که هزینه تبلیغات انتخاباتی کاندیداها از کدام منبع تامین می‌شود؟ معمولا نمایندگان مجلس این سوال را با پاک کردن صورت مساله جواب می‌دهند. اکثر آنها می‌گویند که انتخابات برای ایشان هزینه چندانی نداشته است این در حالی است که کارشناسان و فعالان ستاد‌های انتخاباتی نظر دیگری دارند.

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی در این باره می‌گوید: اگر از حوزه‌های انتخابیه بزرگ مثل تهران، شیراز و مازندران بگذریم و هر چقدر به سوی حوزه‌هایی که تعداد نماینده‌ها در آن کمتر از ۳ نفر است برویم مثلا در شهرستان‌هایی که تنها یک نماینده وارد مجلس می‌شود میزان پول خرج کردن حرف اول را می‌زند.

وی سخنان خود را اینگونه توضیح داد:

از جایی که قرار است از این حوزه انتخابیه تنها یک نماینده به مجلس برود در میان دو نامزدی که یکی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و دیگری که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند شانس کسی که بیشتر پول خرج می‌کند بیشتر است.

هزینه ناچیز یک میلیارد تومانی !

یکی از نماینده‌های استان اردبیل میزان تبلیغات برای انتخابات را ناچیز عنوان کرد و ورودش به مجلس را مرهون لطف مردم دانست حال آنکه خبرنگار ما به سراغ یکی از اعضای ستاد انتخاباتی وی در سال ۸۶ رفت. وی که نخواست نامش فاش شود میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی این نماینده مجلس را حدود یک میلیارد تومان عنوان کرده و گفت: حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه چاپ تراکت و پوستر شد، اجاره چند ساختمان حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه داشت.

وی از انتخابات به عنوان اقدامی برای اشتغال زایی نام برده و تصریح کرد: کاندیدا‌ها معمولا قبل از ۴ سال به فکر نماینده شدن می‌افتند و معمولا فعالیت انتخاباتی خود را از ۲ سال مانده به انتخابات آغاز می‌کنند از این رو نیاز به نیروی انسانی دارند و حقوق ماهانه‌یی که به افراد متخصص و غیر متخصص پرداخت می‌شود معمولا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است. این فعال سیاسی هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه‌های جاری را بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برآورد کرد.

هزینه‌هایی که صلاح نیست در یاد بماند

یکی دیگر از نماینده‌های فعلی مجلس هشتم در پاسخ به سوال «ملت ما» مبنی بر میزان هزینه برای ورود به مجلس هشتم تنها به لبخندی بسنده کرده و گفت بعدا حضوری صحبت می‌کنیم.

وی ادامه داد: زمان زیادی سپری شده و بخاطر ندارم که چه میزان هزینه شده است اما همه هزینه ای انتخابات را شخصا پرداخت کردم. وی در ادامه گفت که ستاد انتخاباتی‌اش برای انتخابات مجلس نهم تشکیل نشده است. این نماینده مجلس در حالی فعالیت ستاد انتخاباتی خود را رد کرد که یکی از خبرنگارانی که برای ستاد وی فعالیت می‌کند به خبرنگار ما گفت: ستاد چراغ خاموش پیش می‌رود و به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های هفتگی به مناسبت ای مختلف بسنده می‌کنیم.

وی ادامه داد: این نشست‌ها علاوه بر هزینه اجاره سالن همایش، پذیرایی، هدایا و پاره‌یی از رفت و آمدها معمولا خرج دیگری ندارد. این خبرنگار عملکرد خود در این ستاد را اینگونه عنوان کرد: فعالیت‌های اصلی مربوط به انتخابات آغاز شده و تنها نصب پوستر و پخش تراکت و... برای زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مانده است. در این مدت ما به تهیه ویژه نامه‌ها، مجلات و سی‌دی‌های گزارش کارکرد کار اصلی را شروع کرده‌ایم.

وی جمعیت شهرها و نحوه عملکرد افراد در پستهای سابق را در میزان هزینه کرد نامزدها بسیار موثر دانست و گفت: در این میان تقسیم بودجه اعتباری استان‌ها بسیار به نفع کسانی است که الان نماینده هستند چرا که بعضا با نصب منبع آب در یک روستا از مردم می‌خواهند که در انتخابات به آنها رای بدهند. از سوی دیگر در حال حاضر سر زدن به روستاها و محبت به مردم وهمچنین وعده‌های آنچنانی تاثیر زیادی بر مردم دارد.وی افزود در عین حال در برخی شهرها ممکن است مسوولان دستگاه‌ها از بودجه این دستگاه‌ها به نفع کاندیدایی خاص استفاده کنند که نقش دستگاه‌های نظارتی در این میان بسیار مهم و پر اهمیت است.

یک نماینده: فقط ۱۸ میلیون هزینه کردم!

موید حسینی صدر نماینده خوی اما میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی برای ورود به مجلس هشتم را ۱۸ میلیون تومان عنوان کرده و اینچنین توضیح داد: ما حدود ۳ هزار سی دی منتشر کردیم که ۵ میلیون تومان هزینه داشت و ۸ میلیون تومان هم هزینه چاپ تراکت شد وی ۵ میلیون تومان دیگر را هم هزینه‌های جزئی خواند.

حسینی صدر در مقابل اظهارات خبرنگار ما که هزینه تهیه گزارش عملکرد از سوی یک تیم تبلیغاتی را حدود ۲۰ میلیون تومان دانست گفت: تیم خبری که این کار را برای بنده انجام دادند ۱۰ میلیون تومان می‌گیرند و من از کار آنها بسیار راضی هستم هر چند که هیچ مبلغی از بنده دریافت نکردند.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: ما در ستاد انتخاباتی خود غذای گرم ندادیم در ضمن اینکه اعضای تیم انتخاباتی ۱۰ نفر بیشتر نبودند، همینطور از ساختمان‌ها و اتومبیل‌های اقوام استفاده می‌شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌پذیرید که فرد یا گروهی هزینه‌های انتخاباتی شما را تقبل کند؟ گفت: هرگز؛ چرا که هر فرد یا گروهی که در انتخابات از نماینده‌یی حمایت می‌کند قطعا بدون قصد و نیت نبوده و پس از ورود کاندیدا به مجلس درخواست‌هایی بیشتر از میزان هزینه کرد خود انتظار دارد. از این رو درست نیست که زیر دین کسی رفت.

حسینی صدر خاطرنشان کرد: انتخابات در شهرهای کوچک معمولا متاثر از طوایف و خوشنامی خانواده‌ها است از این رو پول زیادی برای شرکت در انتخابات نیاز نیست.

خرید رای ؟

در این میان اما یکی از مسائل مهمی که در تبلیغات انتخاباتی شنیده می‌شود خرید رای است. این اقدام همان اندازه که غیر اخلاقی و نادرست به نظر می‌آید در انتخابات رخ می‌دهد. شنیده‌های خبرنگار ما حاکی است که در مواردی در روستا‌ها و شهر‌های کوچک شناسنامه افراد واجد شرایط را به مبلغ ۱۵ هزار تومان اجاره می‌کنند. چند تن از نمایندگان با تایید این خبر گفتند که رقبای آنها دست به انجام این عمل می‌زدند و آنها همواره از این خطا‌ها مصون هستند.

نگاهی به انتخابات هشت دوره گذشته به روشنی نشان می‌دهد از مجلس اول هر چه به سمت انتخابات مجلس هشتم رفته‌ایم هزینه ورود به مجلس پر رنگتر شده و نقش مادیات بیشتر به نظر می‌رسد. نگاهی به هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی چند فرضیه را در ذهن متبادر می‌کند اول اینکه کاندیداها افراد ثروتمندی هستند که هزینه تبلیغات و حقوق دولتی اهمیت زیادی برای آنها ندارد بلکه صرفا برای کسب موقعیت اجتماعی یا خدمت به کشور کاندید شده‌اند.

دوم اینکه کاندیداها انسان‌هایی هستند که حاضرند به قیمت ورشکستگی و زیر بار قرض رفتن نماینده شوند تا به ملت خدمت کنند. سوم اینکه کاندیداها اسپانسرهای قوی در پشت سر دارند که حاضرند ریسک کنند اما فراموش نکنیم که این اسپانسرها بعدها سهم خواهی خواهند کرد. چهارم اینکه اصلا شاید هزینه زیادی برای تبلیغات نمی‌کنند یا اینکه به نحوی از بودجه بیت المال برای تبلیغات استفاده می‌کنند و پس از ورود به مجلس با استفاده از روابط جدید جبران مافات خواهند کرد.

زیباکلام: راه‌حل، فعال شدن احزاب است

صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از مجلس اول که انتخابات آن در سال ۱۳۵۸ انجام شده و مجلس در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد تا به امروز که مجلس هشتم را داریم به نظر من ۲ مشخصه وجود دارد که بین مجلس اول در سی سال پیش با مجلس هشتم که امروز بر سر کار است تغییر به وجود آمده است. زیبا کلام نخستین تغییر را در استقلال نماینده‌ها دانسته و خاطرنشان کرد: نخستین تغییر این است که هر چقدر از مجلس اول به سمت مجلس هشتم می‌آییم نمایندگان کمتر و کمتر مستقل هستند.

مجلس هشتم در مواضع استقلال خود چه در زمانی که دولت را مورد پاسخگویی قرار دهد و چه در این اصل که مجلس در راس امور است و همچنین پاسداری از حقوق موکلین نسبت به مجلس اول فاصله بسیار زیادی پیدا می‌کند. این استاد دانشگاه تغییر دوم را در ورود عنصری به نام پول و ثروت به انتخابات مجلس عنوان کرده و گفت: اگر به انتخابات سال ۵۸ برگردیم می‌بینیم برای بسیاری از مردم انگیزه نماینده، سوابق مبارزاتی، زندان رفتن وی، اعتماد مردم به خانواده‌یی که نماینده درآن رشد کرده و بسیاری از فاکتور‌های معنوی دیگر مطرح بود.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر بپرسیم که یک نماینده در مجلس اول چقدر پول خرج می‌کرد؟ عملا می‌توان گفت تقریبا صفر تومان. اما در حال حاضر از آن فضا بسیار فاصله گرفتیم در مجالس ششم، هفتم و هشتم متاسفانه پول و هزینه کردن آن نقش مهمی را در ورود یک کاندیدا به مجلس بازی می‌کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر از حوزه‌های انتخابیه بزرگ مثل تهران، شیراز و مازندران بگذریم و هر چقدر به سوی حوزه‌هایی که تعداد نماینده‌ها در آن کمتر از ۳ نفر است برویم مثلا در شهرستان‌هایی که تنها یک نامزد از آن حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شود میزان پول خرج کردن حرف اول را می‌زند.

وی سخنان خود را اینگونه توضیح داد که از جایی که قرار است از این حوزه انتخابیه تنها یک نماینده به مجلس برود در میان دو نامزدی که یکی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و دیگری که ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند شانس کسی که بیشتر پول خرج می‌کند بیشتر است. وی این پول محوری را فاجعه‌یی خواند که در این سه دهه برای مجلس اتفاق افتاده است و خاطرنشان کرد: هر چقدر به عقب می‌رویم این مساله کمرنگتر می‌شود.

وی این هزینه‌ها را بالاتر از تبلیغات دانست و ادامه داد: مساله فقط بحث تبلیغات نیست. این سوال می‌تواند مطرح شود که نامزدی که ۷۰۰ میلیون خرج کرده و به مجلس راه یافته است مگر در این ۴ سال چه درآمد و پستی دارد و از چه امکاناتی برخوردار است که یک نفر این همه هزینه می‌کند؟ حتما به ازای رفتن این فرد به مجلس حتما یک تلافی و جبرانی وجود دارد، حتما این مبلغ را در می‌آورد و حتما بیشتر از میزان هزینه کرد وی بر می‌ گردد.

زیباکلام تصریح کرد: اگر غیر از این بود آدم‌ها اصرار نداشتند میلیون‌ها تومان خرج کنند و این پشت آدم را می‌لرزاند که ما در این ۳۰ سال به کجا رسیده‌ایم؟ چرا باید نمایندگی مجلس وسیله‌یی شود برای تعدادی از افراد. وی در پاسخ به این سوال که با چه مکانیسمی می‌توان جلوی روند این مساله را گرفت؟ گفت: اول تغییر در مکانیسم نظارت و دوم پر و بال دادن به احزاب سیاسی. چرا که اگر فردی توانایی و قابلیت نمایندگی مجلس را داشته باشد وارد احزاب شده با توجه به شناختی که مردم از حزب دارند آنها را بر می‌گزینند.

مردم می‌دانند که این نامزدی است که اصلاح‌طلبها انتخاب کرده است یا اصولگراها انتخاب کرده یا نامزد یک حزب شناخته شده است از این رو مردم با شناخت از این گروه‌ها به منتخب آنها رای می‌دهند. چرا که اعتبار نماینده از محل تشکیلات می‌آید. وی توضیح داد: متاسفانه بحث سرکوب احزاب باعث می‌شود گرایش افراد به نامزدی به صورت مستقل بیشتر شود و این برای نظامی که مدعی مردم سالاری است روند قابل قبولی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد