««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

به دلیل ابهام در مصوبه اخیر مجلس؛

۹۰ نماینده فعلی حق کاندیدا شدن برای مجلس نهم را ندارند 

 

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات از ورود کاندیداهایی دارای مدرک کارشناسی به عرصه رقابت های انتخاباتی ممانعت کردند که بازتاب های منفی زیادی در سطح جامعه به همراه داشت.
نمایندگان خانه ملت با تصویب این طرح مقرر کردند تنها کسانی می توانند در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا باشند. هر چند از آنجایی که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم دارای مدرک کارشناسی هستند تبصره ای به این طرح اضافه کردند که آندسته در صورتی که یک شخص، یک دوره نمایندگی مجلس را تجربه کرده باشد، یک مقطع تحصیلی برای آن محاسبه خواهد شد و به این ترتیت نمایندگان با خرسندی به این طرح رای داده و آن را برای تصویب به شورای نگهبان ارسال کردند.

به گزارش خبرنگار جهان اما نکته‌ای که نمایندگان مردم در تصویب این طرح از آن غافل بودند و تبصره اضافه شده را به صورت دقیق اضافه نکرده‌اند، تعریف واژه "دوره نمایندگی" است، مطابق اصل ۶۳ قانون اساسی، دوره نمایندگی یک نماینده چهار سال کامل می باشد.

بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که برای اولین دوره در خانه ملت حضور دارند دارای مدرک تحصیلی لیسانس می‌باشند و از همین حیث شائبه ای برای حضور آن‌ها در انتخابات نهم مجلس بوجود آمده است.

از آنجایی که اتمام دوره نمایندگان مجلس هشتم، هفتم خردادماه سال ۹۱ می باشد و از طرفی دیماه سال جاری زمان اعلام شده برای ثبت نام کاندیداها می‌باشد، در طرح تصویب شده که ۲۸ فروردین ماه سال جاری نمایندگان فعلی مهر تایید بر آن زدند ابهاماتی وجود دارد.

براساس این مصوبه، تصریح شده که تا پیش از ثبت‌نام باید شرایط مورد نظر(داشتن یک دوره کامل نمایندگی مجلس برای نمایندگان دارای مدرک کارشناسی) فراهم شده باشد درحالی که زمان ثبت نام نزدیک به ۶ ماه پیش از اتمام یک دوره چهار سالگی نمایندگی است.

در ماده ۲۸ تاکید شده پیش از ثبت‌نام نمایندگانی که دارای مدرک کارشناسی هستند می‌توانند از یک دوره کامل مجلس (چهارسال) به عنوان یک مقطع تحصیلی استفاده کنند.

حال سوالاتی که شورای نگهبان باید آن را پاسخ دهد این است که آیا آن دسته از نمایندگان دارای مدرک کارشناسی که دوره نمایندگی‌شان به پایان نرسیده و برای نخستین بار در مجلس هشتم نماینده بوده‌اند، می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند؟ 

کسانی که در بین دوره به هر دلیلی از قبیل گرفتن پست دیگر همچون وزارت استعفا داده‌اند، آیا نمایندگی آنان یک دوره محاسبه می‌شود؟ و کسانی که در انتخابات میان دوره‌ای وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اند، که مدت نمایندگی آنان دو و نیم سال است، تکلیفشان چیست؟ 

حال باید منتظر بود و دید شورای نگهبان که مفسر قوانین تصویب شده است چه خواهد کرد!؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد