««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

خودروی "دنا"، ملی یا همان سمند؟

خودروی "دنا"، ملی یا همان سمند؟  

 

فارس: وزیر صنایع در حالی از اصطلاح "چهارمین خودروی ملی " برای دنا استفاده کرد که این خودرو بر روی پلت‌فرم سمند یعنی همان نخستین خودروی ملی، طراحی و تولید شده است.
با توجه به تولید دنا بر روی پلت‌فرم سمند، این خودرو جدیدترین مدل سمند محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را یک محصول جدید با طراحی و پلت‌فرم منحصر به فرد به شمار آورد.

دنا که امروز در حضور وزیر صنایع، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و نایب رییس اول مجلس، رئیس سازمان گسترش و جمعی از مدیران شرکت ایران خودرو رونمایی شد، طی مدت ۹ ماه بر روی پلت‌فرم سمند طراحی شده و در مقایسه آن با سمند می‌توان به تغییر چراغهای جلو، آینه‌های بغل، سپر جلو و عقب و همچنین برش روی گلگیر و انحنای روی درها و گلگیر این خودرو اشاره کرد، از نظر تزئینات داخلی نیز می‌توان گفت بیشترین شباهت را به سمند سورن دارد.

محصول جدید ایران خودرو هر چند از نظر ظاهری، شکل و شمایل لوکس و زیباتری را نسبت به مدلهای قبلی سمند داراست ولی باید دید این زیبایی تا چه حد قابلیت جذب مشتری را در رنج قیمتی اعلام شده، دارد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع در این مورد در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:

در افق ۱۴۰۴ باید شاهد طراحی ۴ پلت فرم جدید در کشور باشیم که بر روی هر کدام از این پلت‌فرمها، پنج محصول جدید تولید و عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به تولید این ۲۰ محصول باید حدود ۳ هزار میلیارد تومان جهت طراحی و تکمیل زیرساختها سرمایه‌گذاری شود.
هدایت تصریح کرد: این پلت فرمها در یک بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ ماه به تولید خواهند رسید و بر این اساس اواخر سال گذشته طراحی و تولید ۲ پلت فرم در ایران خودرو برای تولید یک محصول زیر قیمت ۱۰ میلیون تومان و یک محصول با قیمت ۱۳ تا ۱۷ میلیون تومان مصوب و ابلاغ رسمی شد.
وی افزود: در این زمینه ساز و کار نیروی انسانی، توسعه دفاتر طراحی و تولید و مشارکتهای بین‌المللی لازم نیز در حال فراهم شدن است.
معاون وزیر صنایع در تعریف خودروی ملی نیز به فارس گفت: خودروی ملی در ۲ بخش طراحی و زنجیره تأمین تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش طراحی، یک خودرو باید از نظر بدنه، بخش مونتاژ و تست و قطعات اصلی مربوط به موتور و گیربکس داخلی باشد.
وی تصریح کرد: برخی خودروها مانند دنا بر روی یک پلت فرم ملی تولید می‌شوند و طراحی موتور، گیربکس و حامل خودرو یک گام اول در تولید خودروی ملی محسوب می‌شود.

به گفته هدایت، زنجیره تأمین گسترده نیز یکی از الزامات دستیابی به تولید خودرو ملی است که در حال حاضر ۱۸۰۰ سازنده در ایران وجود دارد که نیازمند ارتقاء هستند تا وارد زنجیره تولید خودروی ملی شوند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد قطعات خودروهای ملی در داخل تولید می‌شود.

هدایت در مورد امکان تولید خودروی با قیمت کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیز گفت: خودروی با حجم موتور در حد ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سی.سی زیر ۱۰میلیون تومان قابلیت عرضه دارد.

امروز برخلاف رونمایی‌های قبلی که در شرکت ایران خودرو صورت می‌گرفت قیمت دنا بطور دقیق اعلام نشد و مسئولان ایران خودرو فقط به اعلام رنج قیمتی ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومانی برای این خودرو بسنده کردند و اعلام قیمت نهایی به آینده موکول شد، شاید این تأخیر تا حدی به خاطر مشخص شدن قیمـت‌گذاری خودرو در سال آینده یعنی زمان عرضه دنا به بازار و تأثیر اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در بهای خودرو باشد.

 دنا بر روی پلت فرم سمند و در کلاس ابعادی D و در گونه LX و ELX تولید خواهد شد.

نوع LX دنا با مشخصات پایه و در گروه خودروهای با رنج قیمتی ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان و نوع ELX این خودرو به عنوان یک محصول لوکس در گروه خودروهای با رنج قیمتی ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته مصلح معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو، دنا به‌تدریج جایگزین سمند خواهد شد و به این ترتیب برای صادرات ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی طول عمر دنا را ۷ سال عنوان کرد و گفت: در این خودرو طراحی جدید بدنه، تزئینات داخلی و خارجی و ارتقای سیستم‌های پلت‌فرمی مدنظر بوده است.

مصلح با بیان اینکه تولید آزمایشی دنا از آذر امسال آغاز خواهد شد افزود: تولید تجاری این محصول از اسفندماه ۹۰ شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه دنا استانداردهای ۵۵ گانه تولید خودرو را کسب می‌کند اظهار داشت: این خودرو در زمان ۱۱.۹ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ را طی می‌کند و در زمان ۱۸.۴۱ ثانیه قادر به طی مسافت ۴۰۰ متری است.
معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو مصرف سوخت سیکل ترکیبی دنا را در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴ لیتر اعلام کرد و گفت: این خودرو قابلیت کسب کردن استاندارد آلایندگی یورو ۴ را داراست.
به گفته وی، دنا با گیربکس دستی عرضه خواهد شد و در حال حاضر برنامه‌ریزی برای توسعه این محصول با گیربکس اتوماتیک نیز در حال انجام است.
مصلح تصریح کرد: دنا از نظر قوای محرکه در ۴ نوع تولید می‌شود که شامل LX با موتور EF۷ بنزینی، ELX با موتور EF۷ بنزینی، ELX با موتور توربوشارژ و LX با موتور EF۷ گاز سوز است.
"دنا " به عنوان چهارمین خودروی ملی کشور بعد از سمند، تیبا و رانا توسط مهندسان ایرانی و بدون مشارکت خارجی ها طراحی شده است.

در کنار این مسائل، خودروسازان امروزه با بحث‌های فراتر از موضوعات اقتصادی روبرو هستند که یکی از آنها رعایت الزامات فرهنگی در تولید محصول است. در این راستا اخیراً وزارت ارشاد مصوب کرد که نام خودروهای داخلی باید به صورت فارسی بر روی بدنه آنها نصب شود، این مساله امروز در رونمایی دنا مشاهده نشد و نام این خودرو مانند محصولات قبلی خودروسازان داخلی به صورت انگلیسی بر روی صندوق عقب نصب شده بود.

به این تریب به نظر می‌رسد ایران خودرو برای تجاری سازی دنا باید نام فارسی این محصول را بر روی خودرو نصب کند. 

http://www.jahannews.com/vdcjt8ev8uqemoz.fsfu.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد