««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

از اهدای کاپشن احمدی‌نژادی به خبرنگار CBS تا کنایه‌ به لس‌آنجلس

از اهدای کاپشن احمدی‌نژادی به خبرنگار CBS تا کنایه‌ به لس‌آنجلس ‌تایمز  

 

نشست خبری رئیس‌جمهور با خبرنگاران داخلی و خارجی در اوّلین روزهای فصل بهار با حاشیه‌های جالبی همراه بود. 
به نقل از فارس، اولین نشست خبری رئیس‌جمهور در سال ۹۰، ظهر امروز دوشنبه ۱۵ فروردین در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور بیش از ۳۰۰ خبرنگار، تصویربردار و عکاس از رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد که حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. این حاشیه‌ها به شرح ذیل است:



* خبرنگاران از ساعت ۱۵ برای تحویل وسایل خود جهت "چک " در نهاد ریاست‌جمهوری حضور یافتند و با گذشت زمان بر تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران افزوده می‌شد.

* یکی از حواشی جالب اولین نشست خبری رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۰ دید و بازدیدهای نوروزی خبرنگاران با یکدیگر بود.

* حضور خبرنگاران زن نسبت به نشست‌های خبری گذشته رئیس‌جمهور در این کنفرانس مطبوعاتی بیشتر به چشم می‌خورد.

* بنر پشت سر رئیس‌جمهور به پرچم جمهوری اسلامی ایران و شعار "جهاد اقتصادی " مزین شده بود.

* قبل از حضور رئیس‌جمهور در نشست خبری، محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، ساسان والی‌زاده معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، احسان قاضی‌زاده مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مسئولان رسانه‌ای کشور حضور پیدا کردند.

* با وجود اینکه طبق اعلام قبلی قرار بود نشست خبری رئیس‌جمهور ساعت ۱۷ برگزار شود، احمدی‌نژاد به همراه مجتبی ثمره‌هاشمی مشاور ارشد خود با ۱۰ دقیقه تأخیر وارد سالن شد که طبق معمول این حضور رئیس‌جمهور با بالا گرفتن صدای شاتر دوربین عکاسان همراه بود.

* طبق روال نشست‌های خبری گذشته رئیس‌جمهور، این بار نیز مراد عنادی مجری شبکه ۲ سیما، وظیفه اجرای این نشست را به‏عهده داشت و صالحی‌مرام نیز در کنار عنادی وی را همراهی می‌کرد که پس از گذشت چند دقیقه، محمد شیخان رئیس مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌جمهور نیز به جمع عنادی و صالحی‌مرام پیوست تا این ۲ را در کار نوبت‌دهی و مدیریت نشست خبری رئیس‌جمهور یاری کند.

* رئیس‌جمهور در این نشست خبری نیز همچون همیشه با سخنان کوتاهی در خصوص مسائل داخلی و خارجی این نشست را آغاز کرده و ضمن تبریک عید نوروز به ملت‌ها، این عید را عیدی جهانی و عید پاک کردن خودخواهی‌ها و کدورت‌ها خواند.

* عقربه‌های ساعت حدود ۱۷:۳۰ را نشان می‌داد که سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گذشت ۲۰ دقیقه از آغاز نشست خبری، وارد سالن شهید بهشتی نهاد ریاست ‌جمهوری شد.

* این بار به‏خلاف نشست‌های قبلی رئیس‌جمهور که همیشه شبکه خبر سیما آغازگر برنامه بود، روزنامه ایران را آغازگر برنامه قرار دادند و مجری برنامه در توضیح دلیل این اقدام خاطرنشان کرد که فقط به خاطر نام "ایران " این تغییر صورت گرفته است.

* خبرگزاری وفا (ایونا - خبرگزاری زنان ایران)، به عنوان چهارمین رسانه پرسش کننده از رئیس‌جمهور، طبق معمول سؤال خود را به موضوعی درباره زنان اختصاص داد و از نقض حقوق بشر در آمریکا در خصوص شهرزاد میرقلی‌خان پرسید که احمدی‌نژاد نیز اعلام کرد این موضوع درحال پیگیری است.

* سؤال خبرنگار چینی به زبان فارسی به دلیل عدم تسلط کافی این خبرنگار به زبان فارسی موجب خنده رئیس‌جمهور و حاضران شد که همین موضوع باعث شد این خبرنگار با دور زدن قانون طرح بیش از یک سؤال ممنوع، دومین سؤال خود را در میان خنده‌های حضار از رئیس‌جمهور بپرسد.

* در حالی که عقربه‌های ساعت ۱۸:۰۷ را نشان می‌داد، عنادی مجری برنامه با بیان اینکه وارد نیمه دوم می‌شویم که باید سرعت طرح سؤال‌ها را بالا ببریم، از خبرنگاران درخواست کرد که سؤال خود را کوتاه پرسیده و بیش از یک سؤال هم نپرسند که رئیس‌جمهور نیز گفت: سؤالات را تستی کنید! و عنادی نیز در جواب اظهار داشت: شما خیلی تشریحی جواب می‌دهید.

* مردوخی خبرنگار پیش‎کسوت آنا که به نطق‌های آتشین به‏جای طرح سؤال معروف است، این بار امّا به‏جز نطقی کوبنده علیه مفسدان اقتصادی، از رئیس‌جمهور پرسید که: "بالاخره آن اسامی مفسدان اقتصادی که گفتید در جیبتان است، وضعیتشان چه شد؟ "، رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: از اینکه هربار از این تریبون استفاده می‌کنید و از جانب من قول می‌دهید که لیست مفسدان اقتصادی را افشا کنید، تشکر می‌کنم! مهدی ما (مهدی احمدی‌نژاد) که کوچک بود وقتی به خانه می‌رفتم، می‌گفت: بابا من به تو قول دادم که مرا به پارک ببری!

البته رئیس‌جمهور در ادامه پاسخ خود به مردوخی گفت که نام ۲۵۰ نفر از متخلفان اقتصادی را به رئیس قوه قضائیه داده است.

* برخی رسانه‌ها نیز در این نشست از فرصت استفاده کرده و پس از طرح سؤال خود، تمرکز اصلی را روی درخواست از رئیس‌جمهور برای اعطای وقت مصاحبه اختصاصی قرار دادند که البته در این باره خبرنگار CCTB چین موفق شد موافقت ابتدایی رئیس‌جمهور را نیز جلب کند.

* رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از وی پرسیده بود: "شما برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم طرح گلایه‌ها و انتقادات سران قوا در افکار عمومی و حل این اختلاف‌نظرها در یک فضای صمیمانه چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ "، تأکید کرد که رهبر انقلاب گفته‌اند که کاری نکنید و ما هم کاری نمی‌کنیم. اما هنوز ۱۰ دقیقه از این موضع رئیس‌جمهور نگذشته بود که وی در پاسخ به خبرنگار پانا که پرسید: "آقای لاریجانی دولت را متهم به تخلف کرده است و آیا نمی‌خواهید به آنها جواب دهید؟ "، بار دیگر باب گلایه از رئیس قوه مقننه را گشود و در پایان نیز در پاسخ به این سؤال که: "نمی‌خواهید در این خصوص پیگیری حقوقی انجام دهید؟ "، تصریح کرد: حالا پیگیری حقوقی می‌کنیم. بالاخره از کدام رئیس قوه به کدام رئیس قوه شکایت کنیم؟ آقا ما را به دردسر نیندازید!

* اما سؤال خبرنگار ژاپنی، ابراز همدردی رئیس‌جمهور با زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان سونامی ژاپن را به همراه داشت که احمدی‌نژاد ضمن ابراز همدردی ابراز امیدواری کرد مردم ژاپن به سرعت بر شرایط غلبه کرده کشور خود را بسازند.

* رئیس‌جمهور که سعی داشت برای صرفه‌جویی در وقت و احتمالاً عمل به توصیه مجری برنامه سؤالات را مختصرتر جواب بدهد، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جوان به گفتن کلمه بسنده کرد که در واکنش به این موضوع خبرنگار روزنامه جوان خواستار توضیح‌ بیشتر رئیس‌جمهور شد. احمدی‌نژاد هم گفت که: چون "جوان " است، مفصل‌تر جواب می‌دهد. البته خبرنگار روزنامه جوان هم واقعاً جوان بود.

* خبرنگار رادیو تهران پس از قرار گرفتن در پشت تریبون گفت که ۵ سال است از رئیس‌جمهور درخواست بازدید از این رادیو را مطرح کرده‌اند اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است. اما رئیس‌ جمهور در پاسخ تأکید کرد که در آینده این اقدام صورت خواهد گرفت.

* ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور در این نشست خبری از طریق گوشی به ترجمه‌های سخنان رئیس‌جمهور گوش می‌داد تا احیاناً در ترجمه‌هایی که صورت می‌گیرد، سخنان احمدی ‌نژاد دچار تغییر نشود.

* اما خبرنگار لس‌آنجلس تایمز از جمله خبرنگارهایی بود که طعم تیزهوشی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات خبرنگاران را به خوبی چشید. وی که در سؤالی تعجب‌برانگیز از دعوای ساکنان یک مجموعه مسکونی درباره قیمت گاز پرسیده بود، با کنایه رئیس‌جمهور در خصوص نسبت خبرنگار لس‌آنجلس تایمز آمریکا با یک واحد مسکونی آن‏هم در غرب تهران، رشته سؤال را از دست داد. احمدی‌نژاد اما ادامه داد که ما توصیه می‌کنیم ساکنان آن مجموعه مسکونی با هم دعوا نکنند و به جای آن مشعل‌های وسایل گازسوز را تنظیم کنند و . . . .

البته احمدی‌نژاد با گذشت چند دقیقه از پاسخ به خبرنگار لس‌آنجلس تایمز توضیح داد که فقط برای عوض شدن فضا با این خبرنگار شوخی کرده است. هرچند این سخنان نیز خبرنگار لس‌آنجلس تایمز را از این نکته غافل نخواهد کرد که از این پس در نشست‌های خبری با رئیس ‌جمهور ایران سؤالات سنجیده‌تری مطرح کند.

* اما خبرنگار CBS در ابتدای سؤال خود از رئیس‌جمهور گفت که: "امیدوارم همان‏طور که مشکل گاز لس‌آنجلس تایمز را حل کردید، مشکل آب و برق ما را هم حل کنید. "، این خبرنگار ادامه داد: "قول کاپشن احمدی‌نژادی داده بودید که هنوز به ما نرسیده است ". رئیس‌جمهور در این خصوص فوراً از تشریفات ریاست‌جمهوری خواست که کاپشنی احمدی‌نژادی آن‏هم از نوع خوبش را به این خبرنگار هدیه بدهند.

در ادامه این خبرنگار که احتمالاً قصد داشت ضایع شدن خبرنگار لس‌آنجلس تایمز را تلافی کند،با اشاره به قیمت گاز گفت که: "کاپشن را بدهید تا بپوشیم و سردمان نشود ". امّا احمدی‌نژاد به وی یادآوری کرد که در حال حاضر در فصل بهار به سر می‌بریم و امروز هم هوای تهران اتفاقاً سرد نیست!

رئیس‌جمهور همچنین در مزاحی به وی متذکر شد که این کاپشن احمدی‌نژادی مارک ندارد که بخواهد آن را به فروش بگذارد!

* این نشست خبری پس از گذشت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه در ساعت ۱۹:۴۰ به پایان رسید. خبرنگاران پس از پایان نشست خبری، با احاطه رئیس‌جمهور تعدادی نامه‌ را که مردم به آنها داده بودند، به دست احمدی‌نژاد رساندند.

* البته احمدی‌نژاد در واکنش به برخی خبرنگاران که نسبت به عدم طرح سؤالاتشان به دلیل ضیق وقت گله‌مند بودند، گفت که در نشست خبری بعدی قبل از شروع مراسم، شخصاً از خبرنگارانی که در نشست‌های قبلی موفق به طرح سؤال نشده‌اند، برای طرح سؤالشان دعوت خواهم کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد