ارزش شهدای کربلابه دفاع ازحریم حق درسختترین شرایط است
رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجم مردادماه ۱۳۸۴ در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(ع) خاطرنشان کردند که «ارزش شهدای کربلا به این است که از حریم حق در سختترین شرایطی که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند».
به گزارش ایسنا در بخشی از متن بیانات حضرت آیتالله خامنهای آمده است:
«...
معارف شیعه در اوج اعتلاست، معارف شیعی ما معارفی است که یک فیلسوفِ در
غرب پرورش یافته با مفاهیم غربی و بزرگ شده آشنای با معارف فلسفیِ غرب مثل
هانریکُربن را میآورد دو زانو جلوی علامه طباطبایی مینشاند او را خاضع
میکند و میشود مروج شیعه و معارف آن در اروپا.
میشود معارف شیعه را در همه سطوح عرضه کرد؛ از سطوح ذهن متوسط و عامی بگیرید تا سطوح بالاترین فیلسوفها.
ما
با این معارف نباید شوخی کنیم ارزش اباالفضل العباس(ع) به جهاد و فداکاری و
اخلاص و معرفت او به امام زمانش است به صبر و استقامت اوست به آب نخوردن
اوست در عین تشنگی و بر لب آب بدون اینکه شرعاً و عرفاً هیچ مانعی وجود
داشته باشد.
ارزش شهدای کربلا به این است که از حریم حق در سختترین
شرایطی که ممکن است، انسان تصورش را بکند دفاع کردند،
انسان حاضر است در
یک جنگ بزرگ و مغلوبه برود و احیاناً در حرارت جنگ کُشته هم بشود که البته
مقام خیلی والایی است همه هم حاضر نیستند شهدا و مجاهدان فیسبیلاللَّه
معدودند در زمان ما هم بحمداللَّه شهدای برجستهیی داشتهایم اما شهید شدنِ
اینطوری در آن میدان جنگ با شهید شدن در صحنه کربلا با آن غربت با آن
فشار با آن تشنگی با آن تهدید به اذیت و آزار کسان انسان خیلی تفاوت دارد.
انسان خیلی اوقات میگوید من حاضرم در این میدان جانم را بدهم اما چهکار
کنم بچهام دارد از گرسنگی یا از بیدارویی میمیرد این میشود یک بهانه
برای انسان انسان گاهی ملاحظه ناموس خودش را بیشتر از جانش میکند ملاحظه
بچهی شیرخوارش را بیشتر از جانش میکند انسان در این میدان برود بچه
شیرخوارش هم باشد زنش هم باشد مادرش هم باشد ناموساش هم باشد همه اینها
هم در معرض خطر قرار بگیرند و پایش نلرزد.
ارزش اباالفضل ارزش
حبیببنمظاهر ارزش جُون در اینهاست نه در قد رشیدش یا بازوی پیچیدهاش قد
رشید که خیلی در دنیا هست ورزشکارهای زیبایی اندام که خیلی هستند، اینها
که در معیار معنوی ارزش نیست گاهی روی این تعبیرها تکیه هم میشود حالا یک
وقت شاعری در یک قصیده سی چهل بیتی اشارهیی هم به جمال حضرت اباالفضل
میکند آن یک حرفی است ما نباید خیلی خشکی به خرج دهیم و سختگیری کنیم اما
اینکه ما همهاش بیاییم روی ابروی کمانی و بینی قلمی و چشم خمار این
بزرگواران تکیه کنیم اینکه مدح نشد در مواردی ضرر هم دارد در فضاهایی این
کار خوب نیست نباید بگذارید منبرِ ده دقیقهیی یا بیست دقیقهیی شما از
معارف خالی بماند.
امسال دیدم بعضی از برادران مداح در ماه محرم و
در دهه فاطمیه بحمداللَّه این نکته را رعایت کرده بودند در منبر مداحی
حتماً در اول فصلی اختصاص بدهید به نصیحت یا بیان معارف به زبان زیبای شعر
اصلاً رسم مداحی از قدیم اینطوری بوده است الان یک مقدار آن رسمها کم شده
مداح در اول منبر یک قصیده یک ده بیت شعر کمتر بیشتر فقط در نصیحت و اخلاق
با الفاظ زیبا خطاب به مردم بیان میکرد مردم هم میفهمیدند و اثر هم
میگذارد.
من یک وقت گفتم که گاهی شعر یک مداح از یک منبر یک ساعتیِ
ما اثرش بیشتر است، البته همیشگی نیست گاهی استاگر خوب انتخاب و اجرا شود،
اینطوری خواهد بود. یکوقت یکی از برادران مداح میگفت ما اگر از شعرهای
خوب و شعرای بزرگ شعری انتخاب کنیم مردم نمیفهمند؛ بنابراین مجبوریم از
این شعرها استفاده کنیم اینطوری نیست من این را قبول ندارم وقتی با زبان
شعر با مردم حرف بزنید هرچه شعر پیچیده هم باشد وقتی مداح با هنر مداحی خود
توانست این را کلمه کلمه به مردم القاء و مخاطبه کند در دل مردم اثر
میگذارد.
ما غزلیات زیادی داریم شما به دیوان صائب نگاه کنید من یک
وقت چند بیت از این اشعار را تصادفی انتخاب کردم و به بعضی از برادرهای
مداح گفتم روی اینها کار کنید دیوان صائب غزلهای بسیار خوب و مفیدی دارد
که در دلها اثر میگذارد دیگران هم از اینگونه اشعار دارند بعضی از شعرا
که امروز هم بحمداللَّه در شعرها آمده بود درباره عبادت و خضوع و جهاد و
تضرع و انفاق و جهاد ائمه (ع) بیانات خیلی خوب و زیبایی داشتند شعر را از
لحاظ هنری سطح خوب انتخاب کنید چون اثرگذار است شعر خوب و شعر هنری همان
خاصیت عمومی هنر را دارد خاصیت عمومی هنر این است که بدون اینکه خود
گوینده حتّی در خیلی از موارد توجه داشته باشد و غالباً بدون اینکه مستمع
توجه داشته باشد اثر میگذارد تأثیر شعر نقاشی بقیه انواع هنر صدای خوش و
آهنگهای خوب که اینها همه هنر است روی ذهن مخاطب من حیث لایشعر بهوجود
میآید یعنی بدون اینکه مخاطب متوجه باشد آن اثر را در او میبخشد این
بهترین نوع اثرگذاری است.
شما ببینید خدای متعال برای بیان
عالیترین معارف فصیحترین بیان را انتخاب کرد یعنی قرآن میشد خدای متعال
مثل حرفهای معمولی قرآن و معارف اسلامی را با بیان معمولی بگوید اما نه
خدا این را در قالب فصیحترین و زیباترین بیان هنری ریخته که خود قرآن هم
میگوید نمیتوانید مثل لفظ و ساخت هنریِ آن را بیاورید معنایش که معلوم
است به خطبههای نهجالبلاغه نگاه کنید آیت زیبایی است امیرالمؤمنین میشد
معمولی حرف بزند اما نه از بیان هنری استفاده میکند «و بعد فنحن امراء
الکلام» خود این بزرگوارها گفتهاند که ما امیران سخنایم واقعاً هم امیر
سخن بودهاند امیر سخن یعنی بیان را به بهترین و شیواترین وجه انتخاب کنید
شعر خوب شاعر خوب که الحمدللَّه کم هم نداریم مفاهیم خوب.
نکته آخر
هم آهنگ است من شنیدهام در مواردی از آهنگهای نامناسب استفاده میشود
مثلاً فلان خواننده طاغوتی یا غیرطاغوتی شعر عشقیِ چرندی را با آهنگی
خوانده حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و برای عشاق امام حسین آیات والای
معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن این خیلی بد است
خودتان آهنگ بسازید این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد یقیناً در جمع
علاقهمندان به این جریان کسانی هستند که میتوانند آهنگهای خوبِ مخصوص
مداحی بسازند آهنگ عزا آهنگ شادی این را هم عرض بکنم که آهنگ شادی از آهنگ
عزا جداست الان معمول شده که برای روزهای عید جلساتی تشکیل میدهند بنده
مخالف این کار نیستم بد هم نیست که دست میزنند البته اگر از رادیو بشنویم
که بنده خودم گاهی از رادیو شنیدهام و شعر را درست گوش نکنیم خیال میکنیم
دارند سینه میزنند هم لحن سینهزنی است هم آن دستی که میزنند مثل زدن
روی سینه است این چه شادییی شد.»