با این آدم ها اصلا ازدواج نکنید!
به گزارش البرز نیوز، ازدواج نهادی مدنی در حقوق ایران است که علاوه بر این
که واجد آثار حقوقی و مدنی زیادی می باشد از نظر دینی هم امری بسیار
پسندیده بوده و دارای آثار معنوی و اخروی نیز هست . لذا مجرد ماندن و ترک
این شیوه ی حسنه سرزنش شده است و چنانچه فردی به خاطرازدواج نکردن مرتکب
گناه شود تجرد وی ، حرام خواهد بود.
به همین دلیل آشنا بودن با
قواعد حاکم بر این نهاد، امری لازم است . یکی از این قاعده ها موضوع
ممنوعیت نکاح با بعضی افراد است . لذا باید با کسی ازدواج کرد که از نظر
شرعی و قانونی برای آن مانعی وجود نداشته باشد. در این بحث ذیلاً به بررسی
موضوع ممنوع بودن ازدواج با گروهی از زنان و مردان می پردازیم که درقانون
مدنی ایران آن را جزء " موانع نکاح " شمرده اند.
از دیدگاه مقررات ایران مانع نکاح در پنج دسته جای می گیرد :
۱- ناشی ازخویشاوندی نسبی
۲- ناشی از خویشاوندی سببی
۳- ناشی از خویشاوندی رضاعی
۴- موارد متفرقه
۵- رعایت مصالح کشور
الف – موانع ناشی از خویشاوندی نسبی ( خونی):
۱- ازدواج با پدر و اجداد پدری و با مادر و جده های مادری.
۲- ازدواج با فرزندان و نوه ها و نتیجه ها ، هرچه قدر که پایین تر برود.
۳- ازدواج با برادرو خواهر و اولا د و نوه ها و نتیجه های آنان.
۴- ازدواج با عمه ، خاله ، عمه و دایی هایی خود و عمه و خاله و عموها و دایی ها ی پدر و مادر و اجداد .
ب – موانع ناشی از خویشاوندی سببی :
۱-
مرد نمی تواند با مادر و نیز جده های زن خود و نیز مادر و جده های رضاعی
زن خود ازدواج کند و این حرمت، ابدی است . یعنی اگر مردی فقط برا ی چند
دقیقه با زنی حتی ازدواج موقت نماید و حتی آنها همدیگر را هم نبینند این
محرمیت حاصل شده و آن مرد با مادر و جده های نسبی یا رضاعی همسر فعلی یا
سابق خود برای همیشه محرم است.
۲- زن نیز نمی تواند با پدر و اجداد
نسبی یا رضاعی شوهر خود ازدواج کند و تفصیل آن نیز مانند مورد بالا درباره
زن نیز صادق خواهد بود.
۳- زن پدر یا اجداد نسبی یا رضاعی انسان
برای همیشه بر وی حرامند . لذا اگر زنی ولو چند دقیقه نیز به عقد مردی
درآید و بعد هم جدا شود برای همیشه به پسر و نوه و نتیجه های آن مرد حرام
خواهد بود.
۴- عروس نیز برای همیشه به پدر شوهر و اجداد شوهرش حرام است.
تذکر
: محرمیت حاصله از ازدواج های یاد شده هم خاص ازدواج دائم است و هم شامل
ازدواج موقت می شود . وجود رابطه زناشویی لازم نیست و صرف جاری شدن صیغه
نکاح ، کافی برای این محرمیت خواهد بود.
۵- اگر مردی با زنی ازدواج
کند و آن زن ، دختر یا دخترانی از شوهر قبلی اش داشته باشد ، تا زمانی که
این زن در عقد مرد است این دختران نیز با پدر خوانده شان محرم هستند و
اگربین زن وشوهر مزبور، رابطه زناشویی واقع نشده باشد پس از جدا شدن ،
مجدداً این دختر بر پدرخوانده سابقش نامحرم خواهد بود و می تواند با وی
ازدواج کند اما اگر بین زن و شوهر مزبور رابطه زناشویی رخ داده باشد دختر
زن به پدر خوانده یا همان شوهر مادرش برای همیشه محرم است و جدایی مادر نیز
نقشی دراین میان نخواهد داشت.
۶-
کسی نمی تواند همزمان با دو یا
چند خواهر ازدواج کند. لذا اگر مردی با زنی ازدواج نماید ، تا زمانی که از
وی جدا نشده نمی تواند با خواهرش ازدواج کند که البته دراین مورد خواهر زن ،
محرم شرعی که ملزم به رعایت حجاب نیست نخواهد بود بلکه از این جهت نامحرم
است.
تذکر : اگر مردی زنش را طلاق رجعی ( طلاقی که مرد می تواند باز زن
را به ازدواج خود در آورد ) دهد، چون در این نوع طلاق در عِدّه قانونی (
مدتی که زن پس از طلاق یا فوت شوهر نباید ازدواج کند ) ، زن همانند زوجه
مرد فرض می شود ، تا پایان عده ، حق ازدواج با خواهر زن وجود ندارد ولی در
سایرطلاق ها یا عدّه ی عقد موقت، می توان در ایام عِدّه با خواهر زن ازدواج
نمود.
۷- ازدواج با برادرزاده یا خواهرزاده زوجه، بدون اذن وی
ممنوع است . لذا اگر مردی بدون کسب اجازه همسرش با برادرزاده یا خواهرزاده
او ازدواج کند این عقد جایز و صحیح نخواهد بود ولی اگربعداً بتواند رضایت
همسرش را کسب کند ازدواج قبلی نافذ می گردد و نیاز به عقد مجدد نمی باشد.
اما اگرهمسرش از موضوع عقد با خبر شود و آن را تنفیذ ( تأیید ) نکندعقد
باطل می شود.
تذکر : اگر مردی با زنی ازدواج کند می تواند بعداً با خاله یا عمه وی ازدواج نماید و نیازی به اعلام موضوع به زن خود ندارد.
۸-
اگر مردی سه بار متوالی همسر خود را طلاق دهد ، پس از وقوع طلاق سوم ( سه
طلاقه ) این زوجه مطلقه ، بر مرد حرام می شود خواه با وی رابطه ی زناشویی
داشته یا نداشته باشد .
اگر مرد بخواهد دوباره با وی ازدواج کند باید
این زن با مرد دیگری ازدواج دائم نموده و با وی رابطه زناشویی نیز داشته
باشد و سپس ازوی جدا شود و زن پس از تمام شدن ایام عده می تواند به عقد
شوهراول درآید . اصطلاحاً به شوهر دوم مُحلّل ( حلال گرداننده ) گفته می
شود زیرا باعث از بین رفتن حرمت ازدواج بین شوهر اول و همسرش می گردد.
تذکر
: موضوع یاد شده خاص طلاق و ازدواج دائم است. لذا اگر مردی پس از عقد موقت
از همسرش جدا شود یا بر اثر فسخ بین زوجین ، جدایی واقع گردد مشمول قاعده
مزبور نخواهد بود.
۱- اگر مردی همسرش را نـُه بار طلاق دهد به صورتی
که شش بار آن طلاق رجعی باشد این زن برای همیشه براین مرد حرام می شود که
اصطلاحاً به وی ( نه طلاقه ) گفته می شود و محلل نیز در این مورد
کارسازنخواهد بود.
ج- موانع رضاعی ( شیری ):یکی از اقسام خویشاوندی ، قرابت ناشی از شیرخوارگی ( رضاع) است.
بدین
ترتیب که اگر زنی با شرایط ذیل به کودکی شیر دهد بین آن کودک و زن نسبت
مادر و فرزندی رضاعی پیش می آید و فرزندان آن زن نیز با شیرخواره ، خواهر و
برادر رضاعی می شوند و شوهر آن زن هم ، پدر رضاعی می شود و شوهر آن زن هم ،
پدر رضاعی وی محسوب می شود و خلاصه برادر و خواهر آن زن هم دایی و خاله او
به شمار می روند و همین طور الی آخر.
شرایطی که سبب قرابت ناشی از شیرخوارگی می شود :
۱- شیر زن ناشی از حمل مشروع باشد.
۲- شیر، مستقیماً مکیده شود. لذا اگر شیر در قاشق یا سرشیشه ریخته شود و به کودک داده شود فایده ای ندارد.
۳-
کودک لااقل ۱۵ دفعه متوالی و یا در یک شبانه روز از شیربخورد. ضمناً نباید
دربین دفعات شیر خوردن ، از غذا یا شیر زن دیگری مصرف کند.
۴- شیرخوردن کودک ، قبل از تمام شدن دو سالگی او باشد.
۵- مقدار شیری که خورده از یک زن و شوهر حاصل شده باشد.
بدین
ترتیب خویشاوندی رضاعی ازحیث محرمیت و ماهیت نکاح همانند قرابت نسبی است .
لذا همان گونه که خواهر و برادر یا مادر و مادربزرگ نسبی محرم است ، رضاعی
آن نیز محرم می باشد ولی رابطه توارث بین آنان ایجاد نمی شود.
تذکر:
اگر مادر بزرگی به نوه دختری خودش با شرایط مزبور شیر دهد، مادر آن کودک
بر شوهرش حرام می گردد زیرا این مادر بزرگ با این کارش ، دخترش را به خواهر
رضاعی نوه اش تبدیل نموده و چون ازدواج با خواهر فرزند جایز نیست این زن
بر شوهرش حرام می شود.
د- موانع متفرقه
۱- گر مردی با علم به
این که زنی شوهر دارد یا درعِدّه طلاق یا وفات به سر می برد وی را به عقد
خود درآورد ، هم عقد باطل است و هم آن زن برای ابد به او حرام می شود.
اما
اگر مرد به موارد مزبور جاهل با شد یعنی نداند زن ، شوهر دارد یا عِدّه اش
تمام نشده و زن را به عقد خود در آورد عقد باطل است ؛ اما می تواند پس از
اتمام عِدّه ، زن را به عقد خود در آورد ولی اگربین آنها رابطه زناشویی نیز
برقرار شده باشد، زن بر وی حرام همیشگی خواهد شد.
۲- اگر مردی همسر
دائمی اش را که مسلمان و عفیفه است لِعان کند یعنی به وی نسبت زنا دهد یا
فرزندش را از خود نفی کند و این کار را با شرایطی نزد قاضی انجام دهد بین
این زوجین برای همیشه جدایی واقع می شود و بر هم حرام ابدی می شوند.
۳- اگر مرد یا زنی در حال احرام ( حج) با فردی ازدواج کند و به حرمت این کار هم آگاه باشد بین آن دو حرمت ابدی حاصل می شود.
۴- اگر مردی با زن شوهر دار یا زنی که در عِدّه طلاق رجعی است زنا کند آن زن برای همیشه به وی حرام می شود.
تذکر: بعضی از فقها این کار را موجب حرمت ابدی نمی دانند.
۵-
اگر مرد بالغ با پسری لواط کند مادرو خواهر و دختر آن پسر بروی حرام ابدی
می شوند ؛ ولی مفعول می تواند با مادر وخواهر ودختر آن مرد ازدواج نماید.
۶-
ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان باطل و حرام است و با علم به حرمت ،
زنا محسوب می شود ولی مرد مسلمان می تواند با زنان کافر اهل کتاب ( مسیحی،
یهودی و زرتشتی) ازدواج موقت نماید و بعضی از فقها، ازدواج دائم را هم جایز
می دانند ولی ازدواج با زنان غیر اهل کتاب ، جایز نیست .
تذکر: بعضی از
فقها گفته اند چنانچه مرد مسلمانی دارای زن مسلمان باشد بدون اذن همسر
مزبور حق ندارد زن اهل کتاب را به ازدواج خود در آورد.
۷- ازدواج بین پیروان مذاهب اسلامی مثل شیعه و سنی اشکالی ندارد ولی جهت رعایت کفویت ، بهتر است هر دو از یک فرقه باشند.
هـ - رعایت مصالح کشور
۱-
ازدواج مرد ایرانی با زن غیر ایرانی بلا مانع است ولی اگر زن ایرانی
بخواهد با مسلمان غیر ایرانی ازدواج کند شرعاً اشکالی ندارد ولی برای ثبت
آن و رسمیت داشتن باید از دولت کسب مجوز کند و گرنه از نظر دولت این ازدواج
رسمیت نخواهد داشت.
۲- ازدواج ایرانیان عضو وزارت امور خارجه یا
نیروهای مسلح با غیر ایرانی ها ممنوع است و باید قبلاً مجوز آن از دولت اخذ
شود و گرنه هم موجب تعقیب اداری و هم عدم به رسمیت شناختن آن خواهد شد ؛
اگر چه شرعاً صحیح است.
تذکر : مطالبی که گفته شد بیشتر در مورد
ایرانیان شیعه حاکم است و چون موضوع ازدواج از احوال شخصی محسوب می شود در
مورد اهل سنت ونیز اهل کتاب ، احکام شرعی مذهب خودشان رعایت خواهد شد ، مگر
این که آنان شخصاً رضایت خود را بر اِعمال قوانین مدنی ایران بر روابط
شخصی شان اعلام نمایند.