راه اصلاح دنیا و آخرت
حضرت علی (ع) در حکمت ۸۹ فرمودند:کسی که میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد و کسی که امور آخرت را اصلاح کند، خدا امور دنیای او را اصلاح خواهد کرد و کسی که از درون جان واعظی دارد، خدا را بر او حافظی است.
* حکمت (۸۱) میزان ارزش انسان ها
ارزش هر کس به مقدار دانایی و تخصص اوست.
مرحوم سید رضی درباره این حدیث می نویسد: این از کلماتی است که قیمتی برای آن تصور نمی شود و هیچ حکمتی هم سنگ آن نیست.
* حکمت (۸۲) ارزش های والای انسانی
شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر برای آن ها شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید سزاوار است.
کسی
از شما جز به پروردگار خود امیدوار نباشد و جز از گناه خود نترسد و اگر از
یکی سوال کردند و نمی داند، شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی در آموختن
آنچه نمی داند، شرم نکند.
بر شما باد به شکیبایی که شکیبایی، ایمان را چون سر است بر بدن و ایمان بدون شکیبایی چونان بدن بی سر، ارزشی ندارد.
* حکمت (۸۳) روش برخورد با چاپلوسان
امیرالمومنین
(ع) به شخصی که در ستایش امام افراط کرد و آنچه در دل داشت نگفت، فرمود:
من کمتر از آنم که بر زبان آوردی و برتر از آنم که در دل داری.
* حکمت (۸۴) مردم پس از جنگ ها
باقیماندگان شمشیر و جنگ، شماره شان با دوام تر و فرزندانشان بیشتر است.
* حکمت (۸۵) پرهیز از ادعاهای علمی
کسی که از گفتن 'نمی دانم' روی گردان است، به هلاکت و نابودی می رسد.
* حکمت (۸۶) برتری تجربه پیران از قدرتمندی جوانان
اندیشه پیر در نزد من از تلاش جوان خوشایندتر است. همچنین نقل شده که تجربه پیران از آمادگی رزمی جوانان برتر است.
* حکمت (۸۷) ارزش استغفار
در شگفتم از کسی که می تواند استغفار کند و ناامید است.
* حکمت (۸۸) دو عامل ایمنی مسلمین
امام
باقر (ع) از حضرت امیر المومنین (ع) نقل فرمودند: دو چیز در زمین مایه
امان از عذاب خدا بود که یکی از آن دو برداشته شد. پس دیگری را دریابید و
بدان چنگ زنید. اما امانی که برداشته شد رسول خدا (ص) بود و امان
باقیمانده، استغفار کردن است که خدای بزرگ به رسول خدا فرمود:
'خدا آنان را عذاب نمی کند در حالی که تو در میان آنانی، و عذابشان نمی کند تا آن هنگام که استغفار می کنند.' (سوره انفال آیه ۳۳)
سید رضی می نویسد: این یک نمونه از بهترین استفاده ها و لطیف ترین استنباط ها از آیات قرآن است.
* حکمت (۸۹) راه اصلاح دنیا و آخرت
کسی
که میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد
کرد و کسی که امور آخرت را اصلاح کند، خدا امور دنیای او را اصلاح خواهد
کرد و کسی که از درون جان واعظی دارد، خدا را بر او حافظی است.
حکمت (۹۰) شناخت دانشمند آگاه
فقیه کامل کسی است که مردم را از آمرزش خدا مایوس، و از مهربانی او ناامید نکند و از عذاب ناگهانی خدا ایمن نسازد.