««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

از کوزه همان برون تراود که در اوست

از کوزه همان برون تراود که در اوست


http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQcFxczBcgkCAsl7NMqZiLTkPsga0oBYwvJpkF0kceHEHIr6_Eb

مجلس قوه عاقله و مدبر شئون مختلف تحولات کشور است و با سیاستگذاری و تعیین و تدوین قوانین، راهگشای مسایل و مشکلات کشور می باشد.نمایندگان گزینش شده مردم هستند که چگونگی این تحولات را رقم می زنند. از آنجا که تصمیمات و مصوبات مجلس، کاملا با سرنوشت مردم سروکار دارد، لازم است افرادی به مجلس راه یابند که بتوانند حافظ حقوق آنها باشند. نمی توان بدون در نظر گرفتن ویژگیهای یک نماینده توانمند، مجلسی مقتدر داشت و در انتظار معجزه بود. چرا که از کوزه همان برون تراود که در اوست.
توانمندی یعنی دارا بودن مجموعه شاخص¬هایی مانند تخصص علمی و اجرایی، و اراده مبتنی بر انگیزه و تعهد نسبت بر مطالبات موکلین خود تا علاوه بر داشتن یک نگاه ملی در جهت تدوین قوانینی برای رفع مشکلات کلان کشور، بتواند با یک نگاه و تفکر منطقه¬ای همه تلاش خود را در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم منطقه بکار گیرد.


نماینده باید شناخت لازم نسبت به قانون اساسی و قوانین عمومی و ابعاد حیات انسانی آشنایی داشته باشد و در این حوزه متخصص باشد، کم اطلاعی از وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی و نماینده، متناسب با آن وظیفه، منجر به حضور افرادی در این جایگاه رفیع می شود که معمولا نه آنچنان حرفی برای گفتن دارند و نه اندیشه ای برای تحول.
شناخت و آگاهی نه تنها نسبت به امورات مردم در سطح حوزه مربوطه از شهر گرفته تا روستا بلکه در سطح کشور برای یک نماینده ضروری است تا نیازها و مشکلات مردم را بشناسد و  در پی رفع و حل آنها بر آید.
نماینده توانمند کسی است که برحق و حقوق مردم پافشاری و ایستادگی نماید و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از چیزی نهراسد. در مجموع می توان ویژگی های یک نماینده توانمند را به شرح زیر خلاصه کرد:

•    تخصص؛
 نماینده مجلس باید به قوانین و شیوه اداره کشور احاطه داشته باشد و تکمیل کننده حداقل یکی از تخصص های مورد نیاز مجلس باشد یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و در یکی از کمسیون های مجلس از جایگاهی بالابرخوردار باشد که بتواند در بین مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود.
•    تجربه؛
اگر نماینده¬ای در این راه موانع و مشکلات و پیچ و خم های اداری را تجربه کرده باشد و کارکشته و آشنا به ابزار باشد بهتر می تواند وظایف نمایندگی را ادا نماید. 
•    کارایی؛ یعنی بتواند تخصص و تعهد خود را از قوه به فعل  رسانده و به نفع جامعه و مردم بکار گیرد، به نحو احسن از آنها استفاده نماید و بتواند از هنر و فن خود در جای خود استفاده نماید.
•    مدیریت؛
نماینده¬ای که می خواهد بردستگاههای اجرایی نظارت نماید و در پی رفع مشکلات مردم برآید. به اندازه ای که کار مدیریتی انجام داده، به نسبت رده ای که در دستگاه ها و سازمان های دولتی داشته مدیران هم دریف خود را هم می شناسد و با دانایی و دقت و مشورت و هوش کافی می¬تواند کارها را سروسامان دهد و در این راه از یک سری صفات مدیریتی همچون شناخت مسئولان هم ردیف و یا بالاتر در رده مربوطه، شجاعت و صبر و ایستادگی و جاذبه و ابلاغ پیام برخوردار باشد.
•    نفوذ و شخصیت فردی؛
که در بیشتر کارها، در ارتباط با مسئولان طراز بالای مملکت بسیار کارساز است که با آشنایی، ارتباط و مشورت با این مسئولان خیلی از مشکلات قابل حل هستند.
•    روابط عمومی و ارتباطات؛
نماینده توانمند کسی است که از مقبولیت و نفوذ بالایی برخوردار باشد و باید مردمی را که به وی رأی داده¬اند در جریان کارخود بگذارد و در مواردی که با مشکلی و یا مانعی برخورد نمود از افکار عمومی حداقل حوزه استحفاظی خود به نحو مطلوب استفاده نماید و به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولان امر را متوجه رفع گرفتاری ها و مشکلات آنها بنماید.
•    کلان نگری؛
ازآنجا که طبق اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی هر نماینده مجلس در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید. هر نماینده برای انجام وظایف نمایندگی خود باید نگاه کلان به مسائل کشور داشته باشد و تصمیمات او باید ملی و فرامحلی باشد.
در نظر گرفتن ویژگی های فوق از سوی مردم در انتخابات، موجبات پیشرفت و حل مشکلات جامعه را فراهم خواهد کرد و هرگونه سهل¬انگاری در این زمینه ضرری است که به مردم بازمی¬گردد. نمایندگان انتخاب شده در صورت اهمیت مردم به شرکت در انتخابات می¬توانند از مشاوره بیشتر مردم استفاده کرده و قوانین متناسب با مشکلات و نیازهای جامعه را تدوین و تصویب کنند. حق مشارکت مردم در سرنوشت خودشان به عنوان یک حق اجتماعی در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است. از سوی دیگر مسیر توسعه یک کشور بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست. انتخاب و مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات مجلس، موجب تشکیل مجلسی مقتدر و نظارت موثر بر اجرای امور خواهد شد.
http://ostanepanjom.blogfa.com/post/733استان پنجم/
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد