««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

««کنگاور نیوز»»

کنگاور نیوز روایت فریاد کردن دوروی یک سکه است،گم شده ی همیشه ی انسان:حقیقت

به مناسبت فرارسیدن برترین شب‌های سال؛

شب قدر را باید چگونه سپری کرد؟


http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSfBp8oIF5cGaed-ZL7iXgXL3siZQt4cdsxgfwYoprProdLPfjUzQ

به هر حال هر عمل خیری در شب قدر به مراتب بهتر از همین عمل در دیگر شب‌ها است. پس عاقل نیست آنکه چنین فرصتی را به راحتی از کف بدهد و این لیالی را به خفتن به سر آورد. این شب‌ها باید همراه با عبادت و تدبر باشد.

جایگاه شب قدر در قرآن کریم مورد اشاره واقع شده و بر کسی پوشیده نیست. این شب از هزار ماه بهتر است. اعمال کثیری هم برای این شب مهم ذکر شده که مهمترین آنها در مفاتیح الجنان مذکور است.

از علامه مجلسى نقل شده است که فرمودند: "بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا براى مقاصد دنیا و آخرت خود و پدر و مادر، خویشان و برادران ایمانى ، اعم از زندگان و مردگان و اذکار و صلوات بر محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت اوست ."

سید ابن طاووس نیز مى فرماید: "نباید از دعا درباره اهل حق و برادران مسلمان در این شب امتناع کرد."

و در روایتى وارد شده است که از رسول اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) سوال شد: "در شب قدر چه از خدا بخواهیم ؟" فرمودند: "عافیت." بزرگی می‌فرمود چون که صد آمد، نود هم پیش ماست. این عافیت همچون صد است که باقی خیرات را نیز با خود دارد.

حضرت موسى (علیه السلام ) در مناجات خود با خدا عرض کرد: خدایا، من خواهان قرب تو هستم . خداوند فرمود: قرب من از آن کسانى است که لیله القدر را بیدار باشند. عرض کرد: خدایا، رحمتت را خواهانم . خداوند فرمود: رحمت شامل حال کسانى است که در شب قدر به مساکین رحم مى کنند. عرض کرد: خدایا، من جواز عبور از صراط را خواهانم .خداوند فرمود: این جواز براى کسانى صادر مى‌شود که در لیله القدر صدقه بدهند. عرض کرد: خدایا، من خواهان درختان و میوه‌هاى بهشت هستم . خداوند سبحان فرمود: این نعمت براى کسانى است که در لیله القدر به تسبیح مشغولند. عرض کرد: خدایا، من نجات از آتش را مى‌طلبم . فرمود: نجات براى کسانى است که در لیلة القدر به استغفار مشغولند. عرض کرد: خدایا، من رضاى تو را مى‌طلبم . فرمود: رضاى من را کسى جلب کرد که در لیلة القدر دو رکعت نماز خواند.

زیارت بارگاه ملکوتی اباعبدالله الحسین، صلوات‌الله علیه، از بهترین اعمال شب قدر است و البته خوشا به حال آنان که سعادت دارند چنین شبی را در چنین بارگاهی باشند.

از جالب‌ترین موارد عظمت مطالعه علوم مذهبی در لیلةالقدر است! طلبه‌اى مبتدى ، شیخ اعظم انصارى (رحمة الله علیه ) را در حرم مطهر حضرت امیرالمؤ منین در شب قدر مى‌بیند، از ایشان مى‌پرسد: در این شب خجسته ، انجام دادن چه عبادتى افضل است ؟ شیخ در جواب از او مى‌پرسد: "چه درسى مى‌خوانى ؟" طلبه جواب مى‌دهد: "الفیه ابن مالک". شیخ مى‌فرماید: افضل اعمال آن است که به حجره‌اى بروى و الفیه را مطالعه کنى. مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتى مى‌نویسد: از مرحوم سید جواد حسینى عاملى ، صاحب مفتاح الکرامه پرسیدند: در شب قدر، افضل و بهترین اعمال چیست ؟ فرمود: تحصیل علوم مذهبى .

به هر حال هر عمل خیری در شب قدر به مراتب بهتر از همین عمل در دیگر شب‌ها است. پس عاقل نیست آنکه چنین فرصتی را به راحتی از کف بدهد و این لیالی را به خفتن به سر آورد. این شب‌ها باید همراه با عبادت و تدبر باشد. در خصوص دعا کردن در این شب‌ها نیز باید دانست که برآورده کردن هیچ حاجتی برای خداوند سخت نیست، پس چه اشکالی دارد که مومنین حاجات تمامی برادران دینی خود را از خداوند در این شب‌ها طلب کنند و برای همه عافیت بخواهند؟


سرآمد تمام حاجات در این شب‌ها باید طلب ظهور ولی‌عصر (عج) باشد، که نه تنها نجات مسلمین، بلکه نجات بشریت را در پی خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد